« Powrót do serwisu Moja Ostrołęka

Sobota, 31 października 2020 r., imieniny Alfonsa, Urbana, Krzysztofa

Moja Ostrołęka

Aktualności

Kreatyna przed czy po treningu - jak ją prawidłowo stosować?

Każda osoba, w której życiu obecny jest sport, doskonale wie, że trudno jest osiągnąć satysfakcjonujące wyniki bez stosowania żadnych suplementów diety. Nic więc dziwnego, że na siłowniach powszechne jest zażywanie różnego rodzaju środków wspomagających.


Tym zdecydowanie najpopularniejszym jest oczywiście kreatyna, która urosła wręcz do rangi obowiązkowego środka do stosowania przy ćwiczeniach siłowych. Problem tylko z kreatyną jest taki, że mało kto wie, jak ona dokładnie działa, a co za tym idzie, jak się ją powinno stosować. Chodzi tu nie tylko o dawkę, lecz również o porę. Innymi słowy, czy kreatyna powinna być brana przed czy po treningu?

Czym jest kreatyna?

Żeby jednak móc odpowiedzieć na pytanie, kiedy brać kreatynę, najpierw trzeba zdobyć wiedzę z innego zakresu, a mianowicie, czym tak naprawdę jest kreatyna, a także jaki ma wpływ na ludzkie ciało?
Jak się okazuje, kreatyna to nie jest sztuczna substancja, która została wynaleziona na potrzeby rynku kulturystycznego, lecz w pełni naturalny, pochodzący z ludzkiego ciała składnik. Jest to kwas betametyloguanidynooctowy, który odgrywa w życiu każdego człowieka ogromną rolę. Jest jednym z głównych elementów budulcowym ścięgien i mięśni, więc jak łatwo się domyślić, bezpośrednio wpływa na ich jakość oraz funkcjonowanie. Co ciekawe, aż 98% kreatyny obecnej w organizmie, znajduje się właśnie w mięśniach.
Kreatyna nie występuje tylko w jeden postaci, lecz istnieje jej kilka typów. Zdecydowanie najpowszechniej spotkać można monohydrat kreatyny, który jest najprostszą i najbardziej podstawową jej formą. Cechą szczególną jest bardzo wysoka przyswajalność i działanie anaboliczne, przez co to właśnie ten rodzaj jest najczęściej stosowany w przypadku suplementacji siłowej.

Reklama

Jakie działanie na mięśnie ma kreatyna?

W jaki jednak konkretnie sposób substancja ta działa na mięśnie i co powoduje, że jest ona tak chętnie suplementowana? Jak się okazuje, wokoło działania kreatyny na ludzkie ciało narosło naprawdę wiele mitów i półprawd. Przede wszystkim nadmienić należy to, że jest to środek całkowicie legalny, a także bezpieczny. Z powodzeniem wykorzystywany jest nie tylko przez kulturystów, lecz również ogromną ilość innych sportowców, takich jak kolarzy, lekkoatletów, czy też piłkarzy, a także zawodników w sportach walki. Mitem jest również to, jakoby kreatyna pompowała mięśnie wodą, sprawiając, że puchną, lecz bez większego przełożenia na ilość siły i ogólnie pojętej energii
Skąd tak duża popularność tego środka? Zażywanie kreatyny powoduje znaczne przyśpieszenie odnawiania się w organizmie cząsteczek ATP. Brzmi dość poważnie, lecz warto wspomnieć, że to właśnie te cząsteczki odpowiadają w ciele każdego z nas za kumulacje i przechowywanie w sobie energii. Innymi słowy, przyjmowanie kreatyny powoduje, że sportowiec posiada więcej energii, czyli siły, szybciej się regeneruje po wysiłku, który jest mniej wyczerpujący niż zwykle. Wszystko to sprawia, że treningi mogą trwać dłużej, być bardziej wymagające, a przerwy pomiędzy nimi mogą być krótsze. Całość przekłada się na zdecydowanie lepsze osiągane efekty ćwiczeń.

Kreatyna przed czy po treningu - jak ją przyjmować?

Kreatyna sprzedawana jest w postaci proszku, który następnie należy dodać do płynu np. wody i wraz z innymi składnikami smakowymi wypijać. Taka postać, choć jest bardzo wygodna, to jednak rodzi pewne problemy związane z dawką, a także porą przyjmowania. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, ile kreatywny w jednej dawce przyjąć, a po drugie zastanowić się nad tym, kiedy ją zażyć. Wśród kulturystów istnieje od dawna spór, czy lepsze jest zażywanie kreatyny przed treningiem, czy też może po jego zakończeniu? Jak to zatem wygląda tak naprawdę?
Prawda w tym wypadku jest po obu stronach, ponieważ kreatynę powinno się zażywać nie tylko przed lub po treningu, lecz w obu przypadkach. Kluczem bowiem do sukcesu i odpowiedniego działania jest zapewnienie jej stałego poziomu w ciele. Przyjęcie zarówno przed treningiem, jak i po jego zakończeniu ma ogromne znaczenie dla nasycenia nią mięśni. Jak to jednak dokładnie działa w szczegółach?

Reklama

Przyjmowanie kreatyny przed treningiem

Jak już wcześniej było wspominane, obecność w ciele kreatyny powoduje zwiększoną ilość energii, czyli siły, co jak wiadomo, przed treningiem jest bardzo wskazane. Oczywiście pamiętać trzeba, że przyjęcie dawki kreatyny np. na 10 minut przed rozpoczęciem ćwiczeń nie przyniesie żadnej reakcji organizmu, ponieważ działanie tego środka jest bardzo długofalowe. Zażycie jej jednak spowoduje, że wytworzy się dawka ochronna, czyli swego rodzaju poduszka zabezpieczająca, która zabezpieczy poziom kreatyny przed zbyt dużym obniżeniem się, co pozwoli zachować jej stabilną ilość.
W jaki zatem sposób powinno się dawkować kreatynę przed treningiem? Poleca się zażycie jej około 5 mg zaraz po zjedzeniu posiłku bogatego w węglowodany.

Przyjmowanie kreatyny po treningu

Wytężony i bardzo intensywny trening jest dużym obciążeniem dla organizmu. Nie tylko dla samych mięśni, lecz również dla licznych obecnych w nich substancji, w tym oczywiście kreatyny. Z tego powodu zaleca się, aby po ćwiczeniach uzupełnić jej poziom, aby nie spadł on do zbyt niskiej wartości, co przełożyłoby się na nieprawidłową regenerację energii.
W jakiej dawce zaleca się spożycie kreatyny po treningu? W tym wypadku również dobrą dawką jest 5 mg, która powinna być przyjęta od razu po zakończeniu treningu. Sprzyja to szybszej regeneracji mięśni, a także zatrzymaniu ich zakwaszania, co doprowadziłoby do powstania tak przecież popularnych zakwasów.

Reklama

Kreatyna cena

Jak zatem widać, kluczem do uzyskania poprawnego efektu działania kreatyny jest jej stałe i długofalowe przyjmowanie. Pamiętać trzeba, aby utrzymywać jej poziom cały czas na odpowiednim poziomie, co wymaga przyjmowania jej przed oraz po treningu, a także w minimalnej dawce w dni nietreningowe.
Tak duże ilości kreatyny rodzą jednak zasadne pytanie o cenę, czyli koszt takiej suplementacji. W zależności oczywiście od konkretnego rodzaju branej kreatyny cena będzie się wahała, lecz przyjąć trzeba, że miesięczny jej koszt to około 150-200 złotych, co biorąc pod uwagę uzyskiwane wyniki, a także neutralność dla stanu zdrowia, jest niezbyt wygórowaną ceną.

Artykuł sponsorowany

Odsłon: 1086
Komentarzy: 0
08:09, 28.09.2020r.

« Powrót do strony głównej


» Powiązane artykuły

Sienkiewicz wygrał 'generalkę'. Na Luzie Bowling Team najlepszą drużyną

Sienkiewicz wygrał "generalkę". Na Luzie Bowling Team najlepszą drużyną

34 zawodników walczyło w szóstej, a zarazem ostatniej kolejce Ostrołęckiej Ligi Bowlingowej Ostrołęckiego Klubu Bowlingowego. Wydarzenie odbyło się bez publiczności, przy zachowaniu wszelkich standardów sanitarno-epidemiologicznych oraz przy zamkniętym lokalu oraz zepsutej maszynie do smarowania torów.

 

Zadbaj o swoje zdrowie, jak i swojego podopiecznego, za pośrednictwem pasów do trekkingu z psem

Zadbaj o swoje zdrowie, jak i swojego podopiecznego, za pośrednictwem pasów do trekkingu z psem

Dogtrekking jest aktywnością, która z roku na rok zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Jest to dyscyplina sportu, w której organizowane są zawody, ale sprawdza się także jako rekreacyjna i nieco bardziej aktywna forma spaceru ze swoimi czworonogami. Jak to działa?

Prezes chodzi w złocie. Janczewski mistrzem (zdjęcia)

Prezes chodzi w złocie. Janczewski mistrzem (zdjęcia)

Dwójka reprezentantów UKS Atleta Ostrołęka wystartowała w XXX Międzynarodowych Mistrzostwach Polski Masters w podnoszeniu ciężarów. W Piekarach Śląskich nasi przedstawiciele sięgnęli po złote medale. Z tytuły najlepszych cieszyli się: Justyna Niedzwiecka - mistrzyni Polski z 2019 roku, pięciokrotna rekordzistka Polski oraz Karol Janczewski - srebrny medalista mistrzostw z 2016 i 2019 roku.

Duszak z podwójnym złotem. Staśkiewicz z brązem

Duszak z podwójnym złotem. Staśkiewicz z brązem

W ubiegły weekend odbył się Top Master Kobyłka Teqball - pierwszy z czterech turniejów kwalifikacyjnych do Mistrzostw Świata. Z każdego kraju wyłaniana jest osoba bądź para poprzez największą ilość zgromadzonych punktów, która będzie reprezentować nasz kraj na najbliższym mundialu.

 

UKS Atleta Ostrołęka jest mocny (zdjęcia)

UKS Atleta Ostrołęka jest mocny (zdjęcia)

W minioną sobotę w Siedlcach odbyły się Drużynowe Mistrzostwa Województwa Mazowieckiego młodzików, juniorów młodszych oraz juniorów w podnoszeniu ciężarów. Podopieczni Władysława Niedźwieckiego spisali się bardzo dobrze. Wywalczyli drugie i trzecie miejsce w rywalizacji grupowej oraz pięć medali w zmaganiach indywidualnych.

 

» Wasze komentarze

Brak komentarzy

» Dodaj komentarz




Redakcja serwisu Moja Ostrołęka nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczonych przez internautów. Należą one do osób, które je zamieściły.

Reklama

Łubudu



Najnowsze wideo